سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر ورزش بر سلامت کودکان

ورزش بخش مهمی از رشد و پیشرفت کودکان و دانش آموزان است و علاوه بر سلامت جسمی، بر سلامت روانی کودکان نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. ورزش به آمادگی جسمانی کودکان کمک می‌کند و کسب مهارت را به کودک می‌آموزد. از طرفی دیگر ورزش می‌تواند تجربه کودک را بیشتر کند و به او اعتمادبه‌نفس دهد. درنتیجه ورزش کردن در شخصیت یک کودک نیز مفید و اثربخش خواهد بود. مدارس باید ورزش و کسب مهارت‌های ورزشی کودکان و دانش آموزان را در اولویت قرار دهند زیرا ورزش به بهبود توانایی جسمی و تقویت احساسات کودکان کمک خواهد کرد. ورزش‌هایی نظیر والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس و موارد این‌چنینی دیگر، دقت، تمرکز، کار گروهی و بازی را به کودکان آموزش می‌دهد. در ادامه موارد مهمی از ضروری بودن ورزش و تأثیر ورزش بر کودکان را ارائه خواهیم کرد.

چرا ورزش باعث می شود بچه های ما باهوش تر شوند

معلمان ورزش چند فرضیه دارند که چرا ورزش برای شناخت مفید است. اولا اعتقاد بر این است که جریان خون و اکسیژن با ورزش در مغز بهبود میابد. همچنین نشان داده شده است که افزایش سطوح نورآدرنالین و اندورفین ها موجب کاهش استرس و بهبود خلق و خو می شود در نهایت، ورزش نشان داده است که سلول های عصبی جدید ایجاد می کند و ارتباط بین آنها را بهبود می بخشد.مطالعات نشان داده است که هنگام ورزش سلول های عصبی پروتئین آزاد میکنند که به عنوان نوروئیدی شناخته شده است.

تأثیر ورزش بر بهبود سلامت جسمی و روحی در کودکان

یکی از مزایای اصلی ورزش و بازی‌ها، تقویت سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و کودکان است. ورزش و رقابت با تیم‌ها، محیط رقابتی سالمی را برای کودکان ایجاد می‌کند و کودکان همیشه فعال و شاداب خواهند بود. ورزش در فضای‌باز مانند فوتبال، تنیس، و غیره، به فعال کردن ذهن کمک می‌کند در حالی که بازی‌های داخل سالن مانند شطرنج، بدمینتون و تنیس روی میز باعث افزایش تمرکز کودکان و دانش آموزان خواهد شد. ورزش همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت کند.

تأثیر ورزش بر توانمندسازی کودکان در زمینه مهارت‌های زندگی

ورزش علاوه بر بهبود سلامت جسمی و روانی درزمینه افزایش مهارت‌های کودکان در زندگی شخصی‌شان نیز تأثیر خواهد داشت. درواقع ورزش و انجام بازی‌های ورزشی قابلیت‌های کودکان را افزایش می‌دهد و درزمینه کسب مهارت‌های اجتماعی به کودکان کمک می‌کند. مهارت تصمیم‌گیری نیز ازجمله مهارت‌هایی است که کودکان در ورزش می‌آموزند.

فواید وزرش برای مغز و هوشمندی کودکان

ه طور خاص، به عنوان فاکتور نوروپاتیک مغز (BDNF) اشاره می شود، باعث می شود که بسیاری از مواد شیمیایی دیگر که سلامت سلول های عصبی را تقویت می کنند، تأثیر مستقیم بر سلامت مغز و در نتیجه یادگیری دارند ؛ علاوه بر این پاسخ های فیزیولوژیکی پیشنهاد شده، مشارکت منظم کودکان در فعالیت های ورزشی ممکن است رفتار کودک را در کلاس افزایش دهد و سطح تمرکز بر محتوای آموزشی درس ها را نیز افزایش دهد.

مطالعات انجام شده در مورد کودکان نشان داده که اهمیت تمرین در کودک برای سلامت و شناخت مهم است ؛ تحقیقات نشان داده است که 30 دقیقه تردمیل، دانش آموزان را قادر می سازد که مشکلات را تا 10? موثرتر حل کنند.

فواید ورزش و تشویق بچه ها به ورزش و سلامتی

برای اینکه بچه ها را در حال حرکت در آورید، مقدار زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون، بازی کردن کامپیوتر یا بازی های ویدئویی یا انجام سایر فعالیت های را محدود کنید. این فعالیت ها را با سایر انواع فعالیت بدنی جایگزین کنید که می تواند بر اساس ساختار یا بازی باشد.

کودکان حداقل باید روزی 30 دقیقه تمرین کنند اما حتی بیشتر از این نیز سود می برند. اجازه دهید فرزندتان خود فعالیت مورد نظر را انتخاب کند.

فعالیت های مبتنی بر بازی و ساختار یافته، دو منبع مهم ورزش برای کودکان هستند ؛ مهم است که فرم ورزش را تغییر دهید که می تواند شامل فعالیت هوازی، تمرین فاصله، تمرین قدرت، کشش و فعالیت های هسته ای باشد.

تأثیر ورزش بر یادگیری رهبری و انجام کارهای تیمی

کار گروهی موضوع مهمی است که باید به کودکان آموزش داده شود و این قابلیت در آینده‌ی کودکان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید کودکان در ورزش می‌توانند رهبری و کار تیمی را بیاموزند. به همین دلیل در اغلب مدارس معتبر خارجی کودکان را به بازی‌ها تیمی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال تشویق می‌کنند. کودکان در بازی‌های تیمی می‌توانند قدرت مدیریت و رهبری خود را شناسایی کنند و این بخش از شخصیت خود را به‌مرورزمان بهبود ببخشند.